Neseniai sodyboje išsikasėme šulinį. Turime savo vandens. Neišpasakytai geras jausmas. Gyvybės šaltinis. Mūsų. Visai čia pat. Ir sunku nusakyti, bet, atrodytų, kažkas dar daugiau... Ir visai neseniai šulinio simbolį atradau savo a.a. močiutės nėrinių raštuose.
Buvo netikėta apie močiutę perskaityti knygoje, kurioje aprašomi Kretingos tautodailininkai: „Emiliją visuomet gelbėjo kūryba, intuicija ir darbštumas, todėl ji ir kūrė gražius dalykus. Ją viskas jaudino, jai viskas buvo malonu, niekad nebuvo nusivylusi, niekuomet nieko nežemino. Kiekvienam kažkuo padėjo, o tas „kažkas“ - jos gerumas.“ (...) „mezgimas – Emilijos vaikystės svajonė. Būdama aštuonerių metukų, ganydama karves, mergaitė mezgė skarutes, šalikus, pirštines, iš šiaudų krepšelius, skrybėlaites pynė“ [3].
Atrodo, močiutė savo nėrimus ir mezgimus pradėjo nuo to paties, kaip ir mūsų protėviai: patys seniausi mezginiai Lietuvoje, rasti Šventojoje ir datuojami 3 tūkst. pr. m. e. buvo iš liepos karnų žvejų mazgais surištų tinklų fragmentai [4]. Labiausiai mane sudomino knygoje perskaityta mintis, kad močiutė Emilija „dar jaunystėje buvo savotiškai susipažinusi su senųjų močiučių nėrimo raštais, praleisdavo ilgus vakarus juos studijuodama, net pasidarydama eskizėlį, norėdama, kad tie senieji raštai, susiję su senąja lietuvių pasaulėjauta, išliktų žmonių atminty, neišnyktų...“ [3] Pasidarė smalsu, kokie gi senųjų raštų motyvai nugulė močiutės sudėtuose nėriniuose ir mezginiuose. Saulė, mėnulis ir žvaigždės Visų tautų pirmykščiame mene aptinkama saulės, mėnulio ir žvaigždžių simbolika, ne išimtis ir baltų kultūra. Paleolito žmogus ant kaulinių įrankių raižydavo mėnulio fazes, neolito laikais pirmieji saulės ir mėnulio simboliai atsirado keramikoje, kiek vėliau pilkapių architektūroje, paminkluose. Šie vaizdiniai buvo kuriami manant, kad jie gali tarpininkauti tarp žmogaus ir kosmoso. Saulė, mėnulis ir žvaigždės, sukeliantys juose slypinčių galingų jėgų įspūdį, ir turintys tam tikrus savo gimimo, kitimo bei judėjimo dėsningumus, buvo suvokiami kaip gyvi kūnai [5], [6], [7]. Pasikartojančių reiškinių dangaus skliaute stebėjimas ir pažinimas mūsų protėvius įgalino iš suvokiamo chaoso konstruoti erdvės ir laiko struktūras – kurti pasaulio modelį [5], [6], [7]. Vienas tokių modelių, ypač tikęs audimo raštams, – „Žvaigždės“ kosmograma. Latvijoje ji tapatinama su Ausekliu (Aušrine) [5]. Žvaigždės kampai atitinka baltų gyvenamojo arealo vidutinės platumos saulės laidos ir tekėjimo azimutus – nuokrypį horizonte pasaulio šalių atžvilgiu [5]. Šią schemą atrandu ir močiutės Emilijos kurtuose nėrimo raštuose. Pasaulio medis Dar viena svarbi indoeuropietiškos kilmės tautų pasaulėžiūroje susiformavusio pasaulio modelio centrinė ašis yra Pasaulio medis, dar vadinamas Kosminiu arba Gyvybės medžiu. Šis simbolis sujungia priešpriešas: aukštai – žemai, šviesu – tamsu, saulės tekėjimas – laida, gyvybė – mirtis. Gali būti, kad šiam simboliui susiformuoti padėjo Paukščių tako, juosiančio visą dangaus skliautą ir tarsi jungiančio visas visatos dalis, vaizdinys [5]. Pasaulio medžio horizontaliosios projekcijos dalija erdvę į keturias pasaulio šalis, papildomos kryptys – tai kraštiniai saulės tekėjimo ir laidos azimutai, baltų genčių gyvenamojoje geografinėje platumoje atitinką apytiksliai 45° kampus. Kvadratas centre – sakralinė erdvė, pasaulio centras, savasis kaimas, gimtoji sodyba, žemė maitintoja. Audimų raštuose horizontalioji kosmograma smarkiai geometrizuojama, tad ir jos prasmė tampa nebe tokia akivaizdi [5]. Vėlgi, atrandu ją močiutės kurtų raštų schemose. Šiuose raštuose man – žvaigždėtas dangus arba daugybė saulių. Šulinyje sužvejota saulė „Latvijoje vadinamas ąžuolėliu, o pas mus dažniausiai šulinuku. (...) šių žodžių darinys padeda atskleisti svarbų filosofinį Pasaulio medžio aspektą. (…) šulinys išreiškia pasaulio simetriją. Šulinio veidrodyje Pasaulio medis atsispindi anapus. Ne veltui sakoma: „Šulinyje žvaigždės matyti ir dieną“. Tad šis ornamentas tarsi skiria realųjį pasaulį nuo metafizinio. Pagal mitologinę mąstyseną Saulė naktį plaukianti į rytus“ [5, p. 119]. Močiutės Emilijos raštuose šulinį labiausiai atrandu servetėlėje, kurią pati dar studijų metais sugalvojau nunerti. Rašto schema lyg ir nesudėtinga, bet visas menas – mažus atskirus gabalėlius sunerti į vieną visumą. Ir taip su beveik visais močiutės nėriniais – daugybė mažų sunertų mandalų. Manoji išėjo šleivoka kreivoka, bet vis tiek džiugina – juk raštas močiutės sukurtas. Matau aš šiose servetėlėse ir žvejo tinklą, ir horizontaliąją pasaulio medžio projekciją, ir šulinį, kuriame galime sužvejoti į rytus plaukiančią saulę. Nuo seno versmės, šaltiniai ir šuliniai buvo laikomi šventomis vietomis, dvasių pasauliu, išminties ir išgijimo teikėjais. Šulinys ypatingas tuo, kad sukurtas ir žmogaus, ir gamtos. Atrodytų, tarsi per šulinį susijungiame su kitu, paslaptingu pasauliu, požemiu. Šulinio gelmė simbolizuoja nepažįstamas psichikos gelmes, taip pat vietą, iš kur kyla jausmai, vaizduotė, sapnai ir naujos idėjos [8]. Galvoju apie močiutės vidinio pasaulio gelmes. Pasaulio, kurio neturėjau galimybės pažinti, bet galiu nors truputį prie jo prisiliesti per jos palikimą. Jis yra ir manyje. Informacijos šaltiniai [1] Kretingos rajono savivaldybės M. Valančiaus viešoji biblioteka:
https://www.kretvb.lt/personalijos/paulikiene-emilija/ [2] Emilija Paulikienė. Dovanoju sakarą, staltiesėlę… Leidykla „Tautodailė“, Vilnius, 1996. Leidinį spaudai parengė Zita Šimėnaitė. [3] Pranciškus Šernas. Kūryba - ne vienspalvė diena. Knyga apie Kretingos tautodailininkus. Klaipėda: P. Šerno leidykla, 1997, p. 324-333. [4] Visuotinė lietuvių enciklopedija: https://www.vle.lt/straipsnis/lietuviu-mezginiai/ [5] Libertas Klimka. Pasaulio medis liaudiškame ornamente. Senovės baltų simbolika, Vilnius: „Academia“, 1992, p. 114-121. [6] Marija Gimbutienė. Senovinė simbolika lietuvių liaudies mene, Vilnius: „Mintis“, 1994. [7] Pranė Dundulienė. Lietuvių liaudies kosmologija, Vilnius: „Mokslas“, 1988. [8] Ami Ronnberg. The Book of Symbols. Reflections on Archetypal Images, Köln: Taschen, 2010.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
vidiniai namaiSkalbinių džiovimo ritualai arba kas slypi po kasdiene buitimi?
Kai šulinyje atrandame saulę Vėlinėms artėjant: kai su vaikais kalbamės apie mirtį Namų psichologija. Apipinti istorijomis Supamoji kėdė arba supimasis savo soste Ar išdrįsime atidaryti spintą? Vidinė gynybinė siena - sauganti mus ar trukdanti būti pasaulyje? Vidinių namų fasadas Ką slepia užvertos vidinės durys? Apie namų terapiją Pastatyk savo pilį Man važiuoja stogas.... Ar Tau visi namuose? Truputis istorijos arba mano ieškojimai Mus supanti erdvėPsichoterapinis kabinetas: asmeninė patirtis
Apie gyvates, gyvybę ir biofilinį dizainą Skalbinių džiovimo ritualai arba kas slypi po kasdiene buitimi? Namų psichologija. Apie muziką, tylą ir bildesius Šakotis Motinos dienos proga. Namų psichologija Namų psichologija. Apipinti istorijomis Supamoji kėdė arba supimasis savo soste Intuityvus blizgesio poreikis - iš kur jis? Kai žiema ateina Prisijaukinti namus - Pterodaktilis.com Ar įmanoma prisijaukinti danų hygge? Interviu su psichologe ir architekte: kas būstą paverčia namais? Interjero psichologija - kas tai? Ar emocinis būsto pirkimas yra blogai? Apie namų terapiją Apie namus LRT KLASIKOS eteryje Šventėms artėjant: kur slypi namų židinio paslaptis? Namų interjero ritmas perimtas iš gamtos - išorinei ir vidinei harmonijai Namai, kuriuose gyvena istorijos Pojūčius žadinantys namai Nuo savanų iki savų namų: individuali patirtis Nuo savanų iki savų namų: kultūra Nuo savanų iki savų namų: gamtos pasaulis Apie savus namus LRT radijo eteryje Kokios „prisiminimų gėlės“ skleidžiasi Jūsų namuose? Pirmieji namai kūdikiui: emocinė ir kūniška artuma Kas svarbu kuriant vaikų ugdymui skirtą aplinką? Pastatyk savo pilį Motinos rankų saugumas Norėčiau turėti Tavo sparnus Prosenelių raštai Apgaulinga išorė?... Man važiuoja stogas.... Ar Tau visi namuose? Namai gamtoje gamta namuose Traukos centrai namų erdvėje Apie erdves, prieglobstį ir perspektyvą Gyventi pušų viršūnėse Vakaro jaukumas Ramybės ir šėlsmo gelmės Truputis istorijos arba mano ieškojimai Įžangai Knygaužsiėmimų ciklasseminaraiAtsiliepimai |