Gynybinė siena paprastai statoma tuomet, kai kyla realus arba potencialus pavojus, nuo kurio reikia saugotis. Tokia vidinė gynybinė siena gali atsirasti vaikystėje, kada formuojasi santykis su išoriniu pasauliu: jei vaikas patiria psichologinę traumą, jei auga aplinkoje, kuri yra nesaugi, kurioje smurtaujama, kur ignoruojami jo emociniai poreikiai, susiformuoja vidinė apsaugos sistema, padedanti toje aplinkoje išgyventi. Jei aplinka yra stipriai traumuojanti, vidinė gynybinė siena gali išaugti išties aukšta ir tvirta. Tokiu atveju ši savisaugos sistema suvaidina itin svarbų vaidmenį - be jos vargu ar apskritai pavyktų išgyventi, „nesubyrėti“. Ne veltui C. G. Jung analitinės krypties psichoterapeutas Donald Kalsched šią vidinę apsaugos sistemą vadina archetipine žmogaus dvasios gynyba. Paprastai klausimas apie tokio stipraus vidinio barjero reikalingumą iškyla tuomet, kai žmogus užauga, susikuria saugią aplinką, bendrauja su jį palaikančiais žmonėmis, o tas barjeras vis tiek nesitraukia ir veikia taip pat, kaip ir tuomet, kada išoriniame pasaulyje buvo išties labai nesaugu. Vidinė apsaugos sistema ir toliau dirba savo darbą, ir kiekvieną kartą, kai kažkas įvyksta ne taip, kaip norėtųsi, transliuoja savo žinojimą: „pasaulis nesaugus“; „sakiau, kad tas žmogus Tave tik įskaudinas, taip ir atsitiko“; „geriau lindėti saugiai už sienos ir niekur nekišti nosies“. Kaip pasakoje „Auksaplaukė“ heroją bokšte uždariusi ragana, ši archetipinė žmogaus dvasios gynyba sukuria iliuziją apie gražų ir ramų pasaulį, saugomą šiapus sienų, ir didžiulius pavojus, tykančius anapus jų. Kaip rašo D. Kalsched, viena raganos pusė tarnauja gyvybei. Globojamai raganos Auksaplaukei gyventi buvo ne taip jau blogai: ji išaugo į gražiausią mergaitę pasaulyje, turėjo malonų balsą, jos plaukai buvo šviesūs ir dailūs kaip ausksas. Ji buvo karalaitė, tik uždaryta. Realybėje dažniausiai tai reiškia, kad asmens vidinis pasaulis yra išties turtingas, bet labai sunku jo turtus perkelti į santykį su išoriniu pasauliu ir jame esančiais žmonėmis. Ilgainiui ši savisaugos sistema iš tiesų tampa kliūtimi - ragana, neišleidžiančia iš iliuzijų pasaulio ir trukdančia megzti ryšį su realia aplinka ir joje esančiais žmonėmis. Ji yra tiek rigidiška, nekintanti, jog, atrodo, nėra galimybės jos įtikinti, kad iš tiesų išorinis pasaulis pasikeitė ir jame yra gražių, vertingų dalykų. Bet kaip gi surasti duris, vedančias anapus sienos?
Ką visa tai galėtų reikšti realiame gyvenime? Visų pirma pagarbą ir vertinimą viso to, kas vyksta mūsų vidiniame pasaulyje. Visai gali atsitikti taip, kad supratę, jog kažkas su mumis yra ne taip, kaip norėtųsi, puolame save nuvertinti, kaltinti, „graužti“, bandome su savimi kariauti, kažką savyje perlaužti - „sugriauti“. Labai daug jėgų ir kančios paprastai tokie bandymai pareikalauja ir, tikėtina, gali skatinti dar didesnį vidinį pasipriešinimą. Žmogiška atjauta sau, suprantant, ką teko išgyventi, ir priimant vidinės ginybinės sienos atsiradimo neišvengiamybę, gali padėti rasti būdus, kaip ne griauti ją, bet po truputį išjudinti. Archetipinę dvasios gynybą galėtume apibūdinti kaip žilą senelę, kuri atidirbo savo darbą, ir yra verta pagarbos už tai. Nors dabar ji atlieka raganišką vaidmenį, bet, kaip rašo D. Kalsched, „ji yra mūsų istorijos ir mūsų gyvenimo autorė“.
Kaip rašo D. Kalsched, pasakų pabaiga „gyveno ilgai ir laimingai“ reiškia gyvenimą pasaulyje, kuriame nebėra sienos tarp vaizduotės ir tikrovės. Tai gyvenimas, per kurį siekiama suvokti, kad svajonėmis galima pasidalyti su kitais, siekiančiais to paties. Vidinė gynybinė siena iš tiesų ir saugo, ir trukdo būti pasaulyje. Per žmogišką atjautą, pagarbą vidiniams procesams, pyktį ir sielvartą, yra galimybė rasti būdus, kaip atverti joje duris.
Straipsnis publikuotas portaluose psichika.eu ir alfa.lt.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
vidiniai namaiSkalbinių džiovimo ritualai arba kas slypi po kasdiene buitimi?
Kai šulinyje atrandame saulę Vėlinėms artėjant: kai su vaikais kalbamės apie mirtį Namų psichologija. Apipinti istorijomis Supamoji kėdė arba supimasis savo soste Ar išdrįsime atidaryti spintą? Vidinė gynybinė siena - sauganti mus ar trukdanti būti pasaulyje? Vidinių namų fasadas Ką slepia užvertos vidinės durys? Apie namų terapiją Pastatyk savo pilį Man važiuoja stogas.... Ar Tau visi namuose? Truputis istorijos arba mano ieškojimai savi namaiApie gyvates, gyvybę ir biofilinį dizainą
Skalbinių džiovimo ritualai arba kas slypi po kasdiene buitimi? Namų psichologija. Apie muziką, tylą ir bildesius Šakotis Motinos dienos proga. Namų psichologija Namų psichologija. Apipinti istorijomis Supamoji kėdė arba supimasis savo soste Intuityvus blizgesio poreikis - iš kur jis? Kai žiema ateina Prisijaukinti namus - Pterodaktilis.com Ar įmanoma prisijaukinti danų hygge? Interviu su psichologe ir architekte: kas būstą paverčia namais? Interjero psichologija - kas tai? Ar emocinis būsto pirkimas yra blogai? Apie namų terapiją Apie namus LRT KLASIKOS eteryje Šventėms artėjant: kur slypi namų židinio paslaptis? Namų interjero ritmas perimtas iš gamtos - išorinei ir vidinei harmonijai Namai, kuriuose gyvena istorijos Pojūčius žadinantys namai Nuo savanų iki savų namų: individuali patirtis Nuo savanų iki savų namų: kultūra Nuo savanų iki savų namų: gamtos pasaulis Apie savus namus LRT radijo eteryje Kokios „prisiminimų gėlės“ skleidžiasi Jūsų namuose? Pirmieji namai kūdikiui: emocinė ir kūniška artuma Kas svarbu kuriant vaikų ugdymui skirtą aplinką? Pastatyk savo pilį Motinos rankų saugumas Norėčiau turėti Tavo sparnus Prosenelių raštai Apgaulinga išorė?... Man važiuoja stogas.... Ar Tau visi namuose? Namai gamtoje gamta namuose Traukos centrai namų erdvėje Apie erdves, prieglobstį ir perspektyvą Gyventi pušų viršūnėse Vakaro jaukumas Ramybės ir šėlsmo gelmės Truputis istorijos arba mano ieškojimai Įžangai Knygaužsiėmimų ciklasseminaraiAtsiliepimai |